IFO har udviklet den metode vi anvender til at beregne en virksomheds image. Metoden er lige så enkel og praktisk anvendelig som den er statistisk valid.
IFOs Imagemodel beregner en virksomheds image som en funktion af respondenternes kendskab til virksomheden, deres bedømmelse af den på en række udvalgte imageparametre samt betydningen af hver af de enkelte imageparametre.
Modellen er bygget op således at en virksomheds image kan være både positivt og negativt samt stort og lille. En virksomhed, der er kendt, og som vurderes meget negativt på de parametre, der er vigtige for respondenterne vil således have et stort negativt image. Omvendt vil en virksomhed, der ikke er særlig kendt og som bliver bedømt positivt på de parametre, der ikke er særlig vigtige for respondenterne have et lille positivt image (se modellen nedenfor).
Modellen er særdeles brugbar for den målte virksomhed, idet den meget tydeligt illustrerer virksomhedens primære indsatsområder for at forbedre sin imagescore. Således er det oplagt, at virksomheden med det store negative image skal arbejde med at forbedre såvel kvaliteten af sine ydelser som respondenternes holdning til virksomheden, mens virksomheden med det lille positive image skal arbejde med kendskab og forbedre sin kvalitet på de parametre, der er vigtige for respondenten.