Ethvert medie har behov for at gennemføre læseranalyser. For det er naturligvis afgørende at vide hvem læserne er, og hvilken adfærd læserne har i forhold til mediet.

Læseranalyser er vigtige redskaber både i bladsalgsarbejdet og i annoncesalgs arbejdet.

Læseranalyser kan gennemføres enten som struktur analyser eller som dæknings analyser.

I struktur analyserne tages udgangspunkt i en velkendt, defineret læserkreds. Typisk er der tale om abonnementsbaserede medier, hvor man kender modtagerne af bladet. Analyserne beskriver så sammensætningen af læserne på forskellige kriterier, herunder demografiske forhold.

I dæknings analyserne tages udgangspunktet i en defineret målgruppe (eventuelt hele befolkningen) og der måles på, hvor stor en andel der læser mediet (dækker). Også her beskrives læserne på en række kriterier herunder demografiske forhold. Tilsvarende beskrives de personer i målgruppen, der ikke læser mediet, således at forskellene på læsere og ikke-læsere bliver synlig.

 

I læseranalyserne beskrives normalt yderligere:

Medieafhængige Faktorer:

  • Læsetid
  • Læsested
  • Antal gange læst
  • Antal læsere pr. nummer
  • Antal numre læst indenfor en periode

Medieuafhængige Faktorer:

  • Interessen for samfundsemner
  • Interessen for forbrugeremner
  • Forbruger adfærd

Læseranalyserne gennemføres enten ved telefoniske interviews eller via web analyse.

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.